Sunday, August 2, 2009

Gila Gadget..

Sedang aku memerhatikan rakan-rakan kelasku dengan kerenah masing-masing, lalu berbunyi telefon bimbitku dengan nada deringan yang agak lain dan janggal daripada biasa. Aku lihat di screen telefon bimbitku terpampar nama salah seorang rakanku. Sedang aku cuba membalas mesej rakanku tersebut, terkejut aku dengan sahutan dan terjahan salah seorang rakan kelasku sambil berkata "Fuiyo.. Muiz beli handphone baru.." Dengan tersipu-sipu aku menjawab "Ala handphone biasa saja. Mak aku belikan. Dier menyampah bila dier call aku tak jawab. Handphone lama aku ade problem skit." Lalu berkata rakanku tersebut "Oh.. Tengok jap." Aku pun menjawab "Kejap, nak reply mesej member jap." Setelah selesai membalas mesej tersebut, aku memberikan telefon bimbitku untuk dibelek oleh rakanku yang 'sibuk' tersebut.

Sambil aku melihat gelagat rakanku tersebut, aku terfikir.. Mengapakan mereka terlalu taksub dengan gadget?? Mereka mengetahui hampir kesemua gadget yang terbaru di pasaran. Jikalau kalian bertanya kepadaku, aku akan simpan soalan kalian dan 'googling' sebentar untuk mencari jawapan. Benar.. Aku kurang mengambil endah pasaran gadget. Kalian boleh bertanya kepadaku tetapi aku akan mengambil sedikit masa untuk menjawabnya..

Kembali kepada topik asal.. Adakan sebagai seorang remaja perlu memiliki gadget seiring dengan perkembangan industri tersebut atau mengetahuinya sudah memadai? Sebahagian berpendapat "Kalau ada handphone canggih @ IPod baru style.." Sebahagian lagi pula membuat penyataan "Ala ada handphone boleh call dan mesej cukup la.." Bagiku, aku tergolong dalam golongan ke-2 yang menyatakan cukup sekadar keperluan sahaja. Aku bukan jenis mempunyai banyak wang untuk dibelanjakan ke arah ke'gadget'an. Aku lebih suka duitku dihabiskan untuk membeli makanan, pakaian (segala jenis), mengeratkan silaturahim (dengan kata lain keluar jalan-jalan dengan kenalanku) dan sebagainya.

Persoalan seterusnya adalah ke'competibility'an gadget tersebut. Ada dikalangam masyarakatku yang membeli gadget tetapi tidak tahu memanfaatkannya (senang cerita tidak tahu menggunakannya) Contohnya teknologi 3G dan ke atas. Mereka menggunakan telephone yang telah dilengkapi dengan teknologi tersebut tetapi tahap penggunaan mereka sama seperti had kebolehan telephoneku (sekadar menghantar mesej dan membuat panggilan sahaja) Sebahagian akan berkata "Ala..Duit aku.. Lantak la.." Sebahagian yang lain pula berkata "Ala I pakai handphone ni for attraction purpose je.." Hai.. Macam-macam manusia zaman sekarang. Gadget diperagakan untuk menarik pandangan orang lain. Jikalau begitu, bagaimana pula dengan industri pakaian dan tudung, barangan kemas, alatan solek, makanan samping dan lain-lain? Anda penentunya.

Disebelah pihak yang lain pula akan berkata pihak yang sebelumnya seperti "Ala handphone canggih-canggih credit takda gak.." Ada juga yang berkata "Ala baik pakai handphone cikai je kalau tak tau guna handphone canggih" Huhuhu.. Golongan ini juga bermasalah.. Adakan mereka jealous melihat kelebihan orang lain dikala mereka tidak memilikinya? Wallahualam..

Perasaan sebegini membuatkan bangsa Melayu tidak berkembang serta mewujudkan perasaan hasad dengki. Dan dari perasaan sebegini ramai bangsaku akan mengamalkan perkara syirik, tahyul, khurafat dan sebagainya. Mengapa jadi begini bangsaku?? Perlukah kalian bertindak demikian? Tidak malukah kalian terhadap bangsa lain pabila kalian bertindak demikian? Sedarlah.. Bangunlah.. Sudah lama kita dipijak.. Bukan aku mengajar kalian memijak bangsa lain.. Cukuplah sekadar mereka menghormati kalian sebagai bangsa 'tuan rumah' dan tidak merempat di negara sendiri..

Aku agak terbabas seketika di akhir-akhir penulisan kali ini. Tetapi ini untuk kebaikan kalian semua wahai bangsaku. Semoga kita sama-sama bangun dari lena dan menguatkan tali ukhwah kita serta hidup dengan aman dan damai..

Ya Allah Ya Tuhanku..
ENGKAULAH Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..
Aku berlindung kepada-Mu dari azab api neraka-Mu yang azab seksaan-NYA..
Aku berlindung kepada-Mu dari azab kubur-Mu yang membinasakan..
Aku berlindung kepada-Mu dari godaan syaitan yang menyesatkan..
Aku berlindung kepada-Mu dari segala hiburan melampau yang melalaikan..
Semoga demikian aku menjadi hamba-Mu yang diredhai..
Amin..

2 comments:

Aku said...

ngehehe...
orang ngan aku pun rasa nyampah orang asik cerita handphone... canggih gilaa... aku beli handphone setakat ada infrared pun nak jugak cerita ceriti...
cish... handphone canggih2... utiliz rate rendah... piiidaaaaa

MOHD MUIZZUDDIN BIN ZAINUDDIN said...

tol2..
huhu.
btw thx 4 the comment cik ati..

"Magical Template" designed by Blogger Buster