Thursday, January 14, 2010

Me and SKP..

Salam..


Huhhh.. (melepaskan nafas dengan kuat..)


Apa khabar kalian semua? Diharapkan kalian sihat sejahtera di bawah rahmat Allah s.w.t insyaAllah.. Kali ini aku ingin bercerita tentang gaya hidupku yang terbaru. Huhu.. Bukan nak promote barang-barang direct selling. Jangan salah faham pula. Aku cuma ingin berkongsi pengalamanku iaitu bekerja sambil belajar..


Kini aku di bawah Skim Khidmat Pelajar (SKP) yang bermaksud pelajar yang sedang belajar yang berkhidmat untuk institusi pengajiannya untuk mengisi masa terluang dan kocek yang kosong. Huhuhu.. Ianya bermula semasa aku menjalani Latihan Industri di universitiku. Selepas tamat Latihan Industriku, Supervisorku bertanya "Sambunglah hingga hujung tahun". Aku pun mengangguk sahaja. Selapas tamat jangkamasa tersebut, supervisorku bertanya lagi "Nak buat SKP tak?" Melihat peluang di hadapanku, tanpa berlengah aku menjawab "Boleh saja".


Itulah aku, perebut peluang. Pantang nampak peluang terus kurebut. Berbalik kepada tajuk yang inginku kupas kali ini iaitu BELIA DAN MASA TERLUANGNYA. Inginku bertanya kepada kalian beberapa soalan iaitu:

  1. Apakah yang kalian lakukan untuk mengisi masa teluang kalian?
  2. Adakah kalian mengisi masa lapang dengan aktiviti dengan aktiviti yang bermanfaat?
  3. Berapakah nisbah aktiviti bermanfaat berbanding aktiviti yang tidak bermanfaat yang kalian isi di masa lapang?

Jikalau kalian mengisi masa lapang dengan aktiviti bermanfaat, alhamdulillah.. Teruskan dan istiqamah dengan aktiviti tersebut. Jikalau tidak, tidak mengapa. Masih belum terlewat untuk mengubah pendirian dan habit kalian.

Kita hidup di bawah rahmat Allah s.w.t dan rasanya kita bertanggungjawab untuk mengisi masa terluang dengan semanfaatnya.Masa terluang merupakan kurniaan dan rezeki Allah s.w.t dan rasanya tidak wajar untuk kita membazirkannya dengan perkara yang tidak berfaedah. Ramai yang berpendapat masa itu emas. Cuba bayangkan gelang tangan (bagi perempuan) atau jongkong emas kepunyaan kalian dilemparkan ke longkang ataupun gaung mahupun laut.
Apakah perasaan kalian? Itulah perumpamaan membuang masa dengan aktiviti yang tidak bermanfaat.

Mari kita lihat apakah yang boleh dilakukan oleh masyarakat belia di negara kita?

  1. Beriadah
  2. Melakukan aktiviti kemasyarakatan
  3. Berdakwah
  4. Bekerja
  5. Mengemas rumah dan aktiviti yang sama waktu dengannya
  6. menelaah dan mencari ilmu
  7. Dan sebagainya..
Kesimpulannya, banyak aktiviti yang boleh dilakukan oleh para belia untuk mengisi masa lapang mereka. Apa yang mereka perlukan ialah sedikit motivasi dan tunjuk masyarakat sekeliling. Masyarakat sekeliling juga berperanan untuk memantau perkembangan belia di kawasan mereka. Tidaklah sampai "menjaga kain" para belia tersebut. Cukuplah sekadar memerhati dan menasihati mereka.

Sampai di sini sahaja penulisanku untuk kali ini. Semoga kita berjumpa lagi untuk membincangkan topik lain yang mampu membuka mata kalian, insyaAllah..

Ya Allah Ya Tuhanku..
Aku bermohon kepada-MU agar ENGKAU beri kekuatan Iman untuk kami membenteng diri kami dari perkara yang melalaikan dan membazir masa yang ENGKAU berikan kepada kami..
Semoga demikian kami menjadi hamba-MU yang diredhai..
Amin..

0 comments:

"Magical Template" designed by Blogger Buster