Saturday, July 18, 2009

Those Who Can't Do, Teach..

Huhu..

Topik ini agak sensetif tetapi ianya benar. Allah s.w.t Maha Adil. DIA tidak mencipta sesuatu yang mampu melakukan semua tugasan kerana hanya DIA yang Maha Berkuasa.

Aku agak cemburu melihat kenalan-kenalanku yang lagi hebat dari pelbagai aspek. Tetapi bila difikirkan kembali, aku sedar dan bersyukur dengan kurniaan-NYA kepadaku. Aku memiliki kelebihan yang orang lain tidak miliki. Dengan itu aku mula belajar bersyukur dan redha dengan pemberian Allah s.w.t.

Berbalik kepada topik asal.. Disebabkan aku tidak mampu melakukan apa yang mampu dilakukan oleh kenalan-kenalanku, maka aku mengambil kesempatan melihat apa yang dapat dilakukan oleh kenalan-kenalanku. Dari situ aku mula belajar dan mula mengejar mereka.

Tetapi apakan daya, mereka telah jauh meninggalkan aku. Hendak 'cucuh angin' pun tidak mampu. Lalu perasaan cemburu aku berbuak-buak. Astagfirrullahalazim.. Jahil sungguh hamba Allah bernama Mohd Muizzuddin bin Zainuddin ini. Lalu aku pun berfikir panjang. Adakah aku ada lakukan sesuatu yang salah atau Allah s.w.t tidak mahu aku memilih jalan tersebut? Aku jadi buntu..

Dalam kebuntuan, aku pun melakukan aktiviti kegemaranku. Lalu aku didatangi oleh anak-anak di sekitar kediamanku bermain bersama-samaku. Aku pun apa lagi, menunjukkan 'skills' yang aku miliki. Lalu bertanya salah seorang daripada anak tersebut "Abang ni 'power' la. Boleh ajar saya tak?" Masya-Allah.. 'Blurr' aku dibuatnya dengan ayat penyata dan ayat tanya anak tersebut. Terpacak aku bagaikan tiang walaupun aku memang kelihatan seperti tiang. Huhu..

Aku tidak menjawab soalan anak tersebut dan membiarkan anak tersebut tertanya-tanya. Lalu aku 'take-5' sebentar. Lalu anak yang sama datang kepadaku sekali lagi dan berkata "Ala abang.. Boleh la.. Takda sapa nak ajar kitaorang..". Aku yang kasihan melihat mimik muka '50 sen' anak tersebut pun mula mengajar mereka 'basic'. Setelah selesai, mereka pun berkata "Terima kasih abang. Lain kali ajar lagi eh?". Aku yang serba 'blurr' hanya mampu mengangguk kepalaku.

Subhanallah.. Begitu ENGKAU mengatur hidup hamba-MU. Sesungguhnya ENGKAU Maha Berkuasa Lagi Maha Mengetahui. Sejak hari itu aku mula mengajar anak-anak bangsaku supaya mereka tidak ketinggalan dan terlepas peluang yang tidak dapatku miliki. Aku ingin pastikan anak-anak bangsaku tidak ditindas oleh anak-anak bangsa lain. Itu cita-citaku sekarang. Sambil aku mengajar mereka, aku pun turut belajar memperbaiki kelemahanku. Aku semakin mahir dan dapat 'mencucuh angin' kenalan-kenalanku kembali. Kini aku bebas dari kebuntuan dan ketidakpastian.

Ya Allah, Ya Tuhanku..
Sesungguhnya ENGKAU Maha Berkuasa Lagi Maha Mengetahui..
Aku pohon ENGKAU tabahkan hati hamba-MU ini untuk mendidik anak-anak bangsaku..
Supaya mereka dapat berbakti kepada Agama-Mu serta berjasa kepada bangsa dan negara..
Amin..

0 comments:

"Magical Template" designed by Blogger Buster