Friday, July 24, 2009

Kerana Dikau Sang Khinzir..

Aku ingin membincangkan beberapa topik sekali gus dalam satu tajuk, KHINZIR..

Hampir seabad manusia berperang penyakit 'berasaskan' khinzir. Ianya bermula dengan penemuan virus Influenza (1918) hingga kini (2009) http://technology.iafrica.com/features/1644460.htm. Seperti yang anda sedia maklum, khinzir adalah diantara haiwan yang paling kotor. Kegiatan hariannya adalah berkubang dan makan najisnya sendiri. Disebabkan dengan cara hidup yang kotornya itu, ia mendatangkan pelbagai jenis penyakit.

Kini dunia sedia maklum keburukan khinzir, tetapi masih ada yang menternaknya. MENGAPA?? Aku ada pendapat berkenaan soalan tersebut. Khinzir menjana pendapatan dengan mudah. Samada kalian sedia maklum atau tidak, khinzir adalah haiwan yang mudah membiak dan senang dari segi penjagaan (makan najis sendiri). Oleh sebab itu, ia mampu menjana pendapatan yang berlipat kali ganda. Dagingnya dibuat makanan, kulitnya dibuat barangan perhiasan dan isi perut dan organnya diberikan kepada haiwan ternakan lain seperti ikan. Kalian mesti akan khuatir dengan gaya hidup kalian apabila membaca kenyataan ini. Benar, ianya berlaku. Cuba kalian bayangkan kasut kulit dan tas tangan kalian diperbuat daripada kulit khinzir tanpa kalian sedari. Bagaimana pula ikan kegemaran kalian diberi makan perut dan organ khinzir. Kembang dan loya tekak dibuatnya. Kafir laknatullah tidak pernah menjaga sensitiviti orang Islam. Mereka akan malukan apa sahaja untuk mengainaya umat Islam di seluruh dunia. Lihat sahaja apa yang berlaku kepada penduduk Islam di selatan Thailand, Palestin, Indonesia, Turkistan dan sebagainya. Adakah mereka cemburu dengan Rasullullah s.a.w, cara hidup, amalan, budaya dan tingkahlaku umat Islam? Wallaualam..

Kembali kepada topik asal.. Masih ada yang mahu mempertahankan penternakan khinzir. Katanya "Biar ternak khinzir banyak-banyak. Bila C..a makan khinzir sahaja, harga ayam, lembu, ikan dan sebagainya akan turun". Persoalannya, ADAKAH C..a akan terus makan khinzir apabila melihat keadaan sekarang? Mereka juga akan berfikir 2-3 kali. Aku pernah berbicara dengan kenalanku berkenaan hal ini. Katanya "C..a moden dah kurang makan khinzir. Diorang pun tau pasal kuman dalam khinzir itu". Jika benar penyataan kenalanku itu, bagaimana dengan penyataan hamba Allah s.w.t berkenaan ternakan khinzir? Pasti anda tahu jawapannya.

Kita lihat disebabkan khinzir tersebut, ribuan anak bangsa terbantut pendidikan ilmiahnya. Ramai dikuarantin, dihalau dari permis pendidikan untuk mengelak penyebaran penyakit tersebut. Belum dikira mereka yang terbunuh disebabkan penyakit tersebut. Perlukah kita berdiam diri dan membiarkan bangsa kita tidak berilmu lalu terjerumus ke kancah maksiat dan masalah sosial?? Jawapannya ada pada anda.

Nama sahaja negara Islam tetapi di antara pengeluar khinzir terbesar di rantau ini. Itu belum aku sentuh berkenaan kilang arak, tempat memproses dadah dan lain-lain lagi (maaf jika ada yang tersinggung). Hatiku senang memberontak bila membincangkan hal-hal berkenaan. Aku tidak mahu maruah negaraku tergadai dengan perkara-perkara sebegini. Baru-baru ini aku berbual dengan kenalan dari negara jiran dalam ruangan 'chat'. Kenalanku berkata "Wei apa nak jadi dengan politik kat Malaysia? Orang luar sume tengok. Malu woo.." Astgfirullahalazim.. Hanya Allah s.w.t sahaja yang Maha Mengetahui perasaanku apabila kenalanku berkata begitu. Mereka yang 'di atas' bertelagah, kita 'di bawah' yang dapat tempias dan aib. Kenalanku pernah berkata "Kita perlu menjaga aib diri dan orang di sekeliling kita".

Sekali lagi aku terambil 'lap' agak jauh tetapi masih dalam laluan yang betul. Kembali ke topik asal.. Persoalannya sekarang, APAKAH yang perlu kita lakukan sebagai seorang bergelar umat Islam? Pendapatku, jalan terbaik adalah penyatuan umat Islam. Sedang politik dan bangsa tidak dapat menyatukan kita, hanya agamalah jalan untuk kita bersatu. Ketepikan pertikaian politik, tinggalkan perangai bangsa kita yang tidak berfaedah. Kita bersatu bersama-sama menuju jalan yang lurus. Dengan agama, kita perlahan-lahan memperbaiki dan memantapkan bangsa dan politik negara ini. Semoga dengan penulisanku yang tidak seberapa ini mampu membuka minda kalian dan bersama-sama kita bangun dan memartabatkan kembali agama, bangsa dan negara kita.

Ya Allah Ya Tuhanku..
ENGKAULAh yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..
Hamba-Mu menadah tangan memohom belas kasihan-Mu..
ENGKAU kurniakan kekuatan kepada bangsaku untuk bangun dari lena yang panjang..
Untuk berbakti kepada Agama-Mu serta berjasa kepada bangsa dan negara..
Supaya kami tidak ditindas dan diperbodohkan oleh orang lain..
Amin..

0 comments:

"Magical Template" designed by Blogger Buster